Što je mindfulness

Što je mindfulness?


Mindfulness (pomnost) je prirodna sposobnost svakog čovjeka da bude svjestan svega što se događa u sadašnjem trenutku i da to može prihvatiti sa suosjećanjem, odnosno na miran i opušten način.
To je stanje svijesti u kojem um ne osuđuje niti se opire svemu što prepoznaje i što trenutno jest.

Dakle, dva su ključna elementa mindfulnessa, svijest/budnost
i suosjećanje/prihvaćanje.

Riječ mindfulness prevedenica je riječi sati koja dolazi iz Pali jezika, a znači sjetiti se. Pali jezik koristio se u doba drevne Indije i mnogi originalni budistički tekstovi pisani su njime.

Unutar Buddhinog učenja, mindfulness je temeljni dio meditacijskih praksi razvijanja mudrosti i uvida.
Prema Buddhi, uzroci svih nezadovoljstava leže u tome što ne vidimo prirodu stvarnosti kakva zaista jest. Kako bi mogli biti slobodni od patnje i živjeti u skladu sa stvarima kakve jesu, Buddha kaže, potrebno je uvidjeti Tri karakteristike prirode: prolaznost (sve je u stalnoj promjeni), patnja (ne postoji trajno zadovoljstvo na razini osjetila) i ne sebstvo (nema nikoga osobno kome se stvari događaju, već se sama priroda manifestira, nastaje i nestaje).
Buddha govori i o Četiri temelja mindfulnessa kao ključnim objektima na kojima možemo trenirati mindfulness: tijelo, osjećaji, um i pojavnosti. Upravo je praksa kontinuiranog mindfulnessa na spomenutim temeljima, jedan od bitnih faktora puta prema uvidu u Tri karakteristike prirode.

Stanje uvida u ne sebstvo i pravu prirodu stvarnosti, oslobođenje je od patnje i u budizmu se naziva prosvjetljenjem (na Pali jeziku nibbana, a na Sanskritu nirvana).

……..……..
Buddhino učenje vrlo je opširno i obuhvaća mnoge druge komponente pored mindfulnessa. Kroz godine poučavanja, zbog veće jasnoće i pristupačnosti, Buddha je sistematizirao svoje učenje u veći broj raznih podjela. U prethodnom smo tekstu spomenuli samo par, a za uvid u neke od ostalih, možete pogledati www.insightmeditationcenter.org




Biti mindful i imati um koji je opušten
i otvoren nikako nije slučajnost,
to je svjestan odabir svakoga od nas
iz trenutka u trenutak


Iako je mindfulness dio Buddhinog učenja, pojam o takvom stanju svijesti spominje se i u mnogim drugim, religijskim i nereligijskim praksama. Upravo ta činjenica da i sekularne i spiritualne tradicije (Hinduizam, Taoizam, Kršćanstvo, Stoicizam, Sufi misticizam..) dolaze do zajedničke fundamentalne prakse budnosti i suosjećanja, govori da je mindfulness jednostavno dio ljudske prirode i kao takav ne zahtjeva identifikaciju s niti jednim specifičnim religijskim oblikom.

Biti mindful i imati um koji je opušten i otvoren nikako nije slučajnost, to je svjestan odabir svakoga od nas iz trenutka u trenutak. Iz tog razloga, da bi se uopće mogli sjetiti sadašnjeg trenutka, potrebno je redovito “trenirati” kroz formalnu i neformalnu meditacijsku praksu.

Kao i sve, um se stalno mijenja i iznova oblikuje. Isto kao što danas koristimo obrasce i navike trenirane kroz mnoge godine u prošlosti, jednako tako možemo istrenirati um da sve češće odlučuje biti u direktnom iskustvu sa tjelesnim senzacijama, osjećajima, mislima i pojavnostima.

S vremenom, kako učimo biti budni i otvoreni na suosjećajan način, počinjemo upoznavati koji su pokretači naših riječi i djela, koji su to obrasci i namjere (često nesvjesne) koje upravljaju našim životom i koje nas vrlo često čine nesretnim. Na taj način razvijamo intimniji odnos sa nama samima i sa svijetom oko nas te počinjemo djelovati iz namjera koje imaju konstruktivne ishode za radostan život.

Kako kultiviramo tu vještinu prisutnosti bez potrebe da sudimo, izbjegavamo ili se vežemo za svaku pojavnost, otvaraju se novi izvori razumijevanja i mudrosti, otvaraju se prilike za drukčije odluke i odabire, otvara se put ka slobodnijem životu.

Polako počinjemo radosno uviđati da sloboda leži upravo
u sadašnjem trenutku.

Dobrobiti mindfulness meditacije

—  Smanjenje emocionalnog i fizičkog stresa i povećanje općeg osjećaja opuštenosti i mira
—  Razvoj koncentracije, fokusiranosti i produktivnosti

—  Pronalazak iskrene sreće i zadovoljstva sa stvarima kakve jesu
—  Razvoj ljubavi, suosjećanja i empatije za sebe i druge
—  Kultiviranje pozitivnih mentalnih i emocionalnih stanja

—  Istraživanje odnosa um-tijelo
—  Razumijevanje emocija
—  Buđenje unutarnje mudrosti koja utječe na kvalitetu svakodnevnog življenja
—  Proširenje percepcije o tome tko smo i na koji način utječemo na zajednicu

—  Nošenje s kroničnom boli
—  Nošenje s anksioznosti i depresijom
—  Nošenje s nesanicom
—  Nošenje s gubitkom ili odlaskom bliske osobe

Primjena mindfulnessa

Zbog iznimno vrijednih dobrobiti za čovjeka i društvo općenito, a i zahvaljujući promociji mnogih iskusnih učitelja, popularnost mindfulnessa na zapadu raste.




Primjene mindfulness meditacije su raznolike kao i dubina same prakse


Mnogi kultiviraju takvo stanje svijesti da bi živjeli otvoreno, hrabro, u ljubavi sa onim što jest i da bi bili potpuno slobodni od patnje (nibbana). Drugi da bi se bolje nosili sa specifičnom mentalnom ili fizičkom boli, a neki da bi se opustili ili poboljšali koncentraciju. Primjene su raznolike kao i dubine same prakse.

U MBSR programu (program za smanjenje stresa baziran na mindfulnessu) koji je sistematizirao Jon Kabat Zinn, vrlo uspješno se poučavaju mindfulness i yoga osobama koje se nose sa stresom, anksioznosti, poremećajima hranjenja, nesanicom, zlouporabom raznih substanci, tjelesnom boli i raznim kroničnim oboljenjima.

MBCT (kognitivna terapija bazirana na mindfulnessu), također ima vrlo pozitivne rezultate u poboljšanju prisutnosti i pažnje, inteligencije, kreativnosti, sposobnosti pamćenja i učenja te motoričkih i perceptivnih sposobnosti.

Primjena mindfulnessa u školama usmjerena je na opuštanje, razvoj suosjećanja i empatije, kako među učenicima tako i učiteljima/profesorima. Pomaže u smanjenju anksioznosti i stresa u stalnim promjenama i prilagodbama brzo mijenjajućeg društva. Učenici koji prakticiraju mindfulness pokazuju veliko poboljšanje u koncentraciji, kreativnosti, sposobnosti nošenja sa emocijama i rješavanju problema.

Mindfulness treninzi sve su popularniji i u poslovnom svijetu, a posebno unutar velikih svjetskih tvrtki. Zaposlenicima se nude meditacijske pauze, edukacije o mindfulnessu i druge opcije u svrhu smanjenja stresa, prevencije tzv. burnout-a, poboljšanja radnog funkcioniranja i etičnosti, međusobne suradnje i općenito ugodnije radne atmosphere.

Mindfulness se poučava i u zatvorima jer se pokazalo da smanjuje neprijateljsko ponašanje među zatvorenicima i povećava samopouzdanje. Dodatne studije potvrdile su da utječe na smanjenje ljutnje, zlouporabe raznih supstanci te povećava opuštenost i optimizam.

……..……..
Par preporučenih knjiga na engleskom jeziku za upoznavanje sa praksom mindfulnessa:

1. The Heart of the Buddha’s Teachings – Thich Nhat Hanh
2. Mindfulness for Beginners: Reclaiming the Present Moment and Your life – Jon Kabat-Zinn
3. Mindfulness in Action: Making Friends with Yourself through Meditation and Everyday Awareness – Chögyam Trungpa
4. Zen Mind, Beginner’s Mind – Shunryu Suzuki
5. Mindfulness: A Practical Guide to Awakening – Joseph Goldstein
6. Mindfulness in Plain English – Henepola Gunaratana

Nekoliko knjiga prevedenih na hrvatski jezik:
1. Živjeti punim plućima – Jon Kabat-Zinn
2. Biti mir – Thich Nhat Hahn
3. Čudesna pažnja: priručnik za meditaciju – Thich Nhat Hahn
4. Mir je svaki korak: put usredotočenosti u svakodnevnom životu – Thich Nhat Hahn
5. Posao: kako pronaći smisao i radost u svakodnevnim obavezama – Thich Nhat Hahn
6. Umijeće komuniciranja – Thich Nhat Hahn
7. Krava koja je plakala i druge budističke priče – Ajahn Brahm
8. Slonica koja je izgubila sreću: Priče koje će vas nadahnuti da uživate u svakom trenutku
– Ajahn Brahm



Umirimo se u jednom položaju u kojem možemo
balansirati budnost naše pažnje i ugodnu opuštenost tijela.



Više o mindfulness meditaciji

Kako prakticiramo formalnu mindfulness
meditaciju te zadržimo mindful stanje kroz sve aktivnosti u danu. više…

Za meditaciju odabiremo tjelesni položaj koji nam omogućava dobar omjer
opuštenosti i budnosti. više…

Darivanje od srca kada smo zahvalni ili
želimo izraziti potporu nekoj individui,
zajednici, ideji ili projektu. više…

Povlačimo se od svakodnevnih navika na mjesto koje je predodređeno za meditaciju sa ljudima koji dijele istu potrebu. više…